Har du en vanlig jobb og ikke arver stort er det bare å glemme å kjøpe flyvende el-biler i regi av Porsche og Boeing. – Det ser ut som en match made in heaven, når to aktører som definitivt kan bil og fly slår seg sammen for å bygge luksuriøse, elektrisk drevne vertikale start- og landingsfly (VTOL) for rike mennesker som ønsker å fly over trafikk-kvalte byer.
Det er få som tror at politikere noen sinne klarer å bli kvitt køer i store byer, derfor er tilbudet til rike om å kunne fly over når det trengs rimelig forlokkende. – Det er flere selskaper som jobber med ideen om å fly over kø. Markedet for det som defineres som luftmobilitet i byer kan være stor, men også potensielt farlig for både investorer, kunder og i lufta.
Les på F7: Årets nobelprisvinner: Mennesket vil finne aliens i løpet av 30 år
Porsche og Boeing har signert et eksklusivt memorandum om forståelse, som betyr at de vil se etter måter å samarbeide på, men de er ikke innelåst i en bindende avtale. Som en del av partnerskapet sier selskapene at de vil «opprette et internasjonalt team for å adressere ulike aspekter av urban luftmobilitet, inkludert analyse av markedspotensialet for premiumkjøretøyer og mulige brukssaker.»
Ordet «premium» ser ut til å indikere at dette ikke vil være en «flyvende bil» for massene, noe som er rimelig med tanke på at vi snakker om Porsche her. Mange selskaper som er interessert i å opprette et nettverk av elektriske fly-drosjer har strukket troverdigheten ved å insistere på at folk på alle inntektsnivåer vil ha råd til å kjøpe. Men gitt kostnadene forbundet med å lage en infrastruktur for å støtte elektriske vertikale start- og landingsfly (eVTOL), inkludert landingsputer og ladestasjoner, virker det tydelig at det vil bli markedsført mot de veldig velstående.
Les: Slik vil topparkitektene at The Whale skal se ut
Boeing, og nå Porsche, er blant dusinvis av selskaper som driver med en form for luftaxitjeneste. Men som et av de største luftfartsselskapene i verden, tydeligvis, har Boeing ressursene og ingeniørskapen for å få noe i luften raskere enn de fleste.
Og Boeing er ikke den eneste luftfartsgiganten som er interessert i elektrisk flyging. I fjor demonstrerte rival Airbus sine Vahana eVTOL-fly i en testflyging veldig lik Boeings. Men i motsetning til Boeing, planlegger Airbus å lansere sitt eget flygende taxinettverk.