En av Oslos viktigste kulturarenaer er Øya-festivalen i Middelalderparken. Byens befolkning er hippe i noen dager på slutten av sommeren. I tillegg er det mange som legger en ferieuke til Oslo akkurat da.
Øya festivalen hadde sitt utspring for nesten 20 år siden ved at flere bra konsertsteder i Oslo mente de kunne gjøre det bedre enn Kalvøya-festivalen som akkurat hadde gått dukken enda en gang.
Meget bra teft på booking, flytte til middelalderparken og velvillige sponsorer har gjort Øya festivalen til den institusjonen den har blitt. – Nå skriver Dagens Næringsliv at det amerikanske oppkjøpsfondet Providence Equity Partners har kjøpt Øyafestivalen gjennom investeringsselskapet Superstruct Entertainment.
I år kan Øya oppleves fra 7 til 11 august
De norske gründerne vil fortsatt være med videre gjennom aksjer de har sikret seg i Superstruct. – Det er ikke opplyst om kjøpesum.
«Vi har også en managementavtale for Øyafestivalen som gir oss full kontroll med driften slik som tidligere, sier Claes Olsen», bookingansvarlig for festivalen, samt medeier og gründer til Dagens Næringsliv.
Vi er alle klar over at det er stor risiko ved å drive en festival, mange ting kan sørge for tap istedenfor gevinst, dårlig vær, viktige artister som melder frafall og at noen av de mange andre festivalene vinner publikums gunst ved å booke mer spennende artister.
Spørsmålet nå er om Øya som er eid av fem hardtarbeidene musikkelskende idealister blir det samme når amerikanske kapitalister overtar. Vi krysser fingrene for at det er tilfelle for Oslo (og Norge) trenger Øya slik det er. – Vi føler oss alle litt bedre etter noen dager i begynnelsen av august for vi får lov til å oppdage ny musikk, møte gamle kjente og være hippe før høstens alvor griper fatt i oss.
Olsen sier at gründerne ønsker å bevare Øya og opprettholde den utviklingen de har hatt, og at han mener de selv er best på det.
«En av de store fordelene med dette for Øyafestivalen, er at risikoen ikke lenger utelukkende vil ligge på fem enkeltpersoner»
Festivalen skal likevel ha samme profil og drives av de samme menneskene.
– Jeg tror ikke folk er klar over den enorme risikoen det er med festivaldrift. Ting begynner å bli veldig dyrt og driftsmarginen er minimal. En regnfull dag kan ha stor negativ uttelling, sier Olsen til Dagens Næringsliv.
Her takker Øye for seg 2017: